Nelly Ebbensgaard, sanger
Repertoire: Danske sange og salmer. Danske og
nordiske viser. Jazz og spirituals.
Jeg debuterede som sanger i 1977 på Tukak
Teatret i Fjaltring, hvor
jeg sang viser og danske sange. I mange år har jeg sideløbende med mit
arbejde som folkeskolelærer og lærer på musikskolen, hvor jeg tog mig
af den forberedende musikundervisning med sang, leg, rytmik og
bevægelse for de 4-8 årige, sunget offentligt ved mange arrangementer.
I 1994 fik jeg et års orlov fra jobbet som folkeskolelærer, og det er
nu blevet til et liv med sang og musik på fuldtid.
I 1995 udkom mine to første CD'er: "Danske sange
og salmer" og
"Venner! sagde Guds engel blidt." (julesalmer). Min tilknytning til
skolen og kirken har lært mig værdien af, at vi har en fælles sangskat.
Sang, tradition og fællesskab hører sammen. Denne samhørighed med
traditionerne og fællesskabet, har gennem årene ført til medvirken ved
mange koncerter i kirker, museer, højskoler, sogneforeninger,
ældreklubber, kulturfestivaler og jazz-caféer.
Min tredje CD "Angel Eyes" med klassiske
jazz-standard numre, udkom
i 1997. Siden denne udgivelse krøb jazzen for alvor ind under huden på
mig. Jævligt modtog jeg soloundervisning i rytmisk sang og
deltog i
årene derefter i mange forskellige sang-workshops i Dansk Artist
Forbund, Dansk Musiker Forbund, Scenekunstens udviklingscenter
Odsherred og Move'n Act i Århus. Denne musikalske videreuddannelse har
givet mange nye
glæder og udfordringer, både i form af samarbejde med
jazzmusikere fra Danmark og udlandet samt medvirken ved de større
jazzfestivaler i Aalborg, Århus og København.
I arbejdet med at trænge dybere ind i jazzens
grundelementer og
under forberedelserne til Copenhagen Jazz Festival 1998, modtog jeg
undervisning hos jazzpianisten Horace Parlan. Med
udgangspunkt
i det klassiske jazzstandard-materiale, og en dybere indstudering af
kompositioner spændende fra Gershwin, Cole Porter, Van Heusen, Jerome
Kern og Duke Ellington, blev der gradvist opbygget et repertoire
bestående af rolige jazzballader og swingende up-tempo numre. Til nogle
af disse prøver akkompagnerede bassisten Jimmi Roger Pedersen.
Dette samarbejde blev første gang præsenteret ved en koncert på Tukak
Teatret i Fjaltring den 25. sept. 1998. Denne koncert blev en succes,
og førte i årene derefter til et fast samarbejde med denne duo. Under
en koncert ved
Aalborg Jazz og Blues Festival den 3. juni 1999 var tenorsaxofonisten Bent
Jædig
med som gæstesolist, og han kom siden til at medvirke ved mange af vore
koncerter.
Disse koncerter dannede grundlaget for, at jeg i årene
derefter fik et spændende samarbejde med mange flere musikere.
De mange gode koncertoplevelser førte med tiden
til ønsket om at
få mit eget jazzorkester. Den 3. juni i Berlin blev dette ønske en
realitet, med oprettelsen af min egen trio Nelly Ebbensgaards
Jazztrio: Nelly Ebbensgaard (vocal),
Jimmi Roger Pedersen (bas)
og Johan Leijonhufvud (guitar).
Senere blev jeg til kirke- og skolekoncerter også akkompagneret af
italieneren Giorgio Crobu
(guitar).
Et af de store højdepunkter oplevede jeg til en
koncert, hvor jeg skulle synge duetter med den amerikanske sanger Mark Murphy.
I foråret 2000 deltog jeg for første gang i hans workshop i Dansk
Artist Forbund, og her
opstod muligheden for at arrangere en koncert sammen med ham. Koncerten
fandt sted i Holstebro Musikteater den 9.
juni 2000. Ved koncerten blev vi akkompagneret af Horace Parlan
(piano), Bent Jædig
(tenorsax) og Niels "Guffi" Pallesen (bas).
I samme forbindelse blev der afholdt sangworkshop med Mark Murphy
den
10. juni på Rytmisk Musikkonservatorium i Århus.
Dette er historien om, hvordan ønsket om at ville
lære nyt, og tage
nye musikalske udfordringer op, blev til virkelighed. Det var med til
at give mig muligheden for at synge
de skønne sange fra det klassiske jazzstandard-repertoire og tilbyde
koncerter,
hvor man også kunne lytte til disse fremragende jazzmusikeres egne
kompositioner.
Det sidste nye skud på stammen er et samarbejde
med pianisten Thomas
Clausen og bassisten Jimmi
Roger Pedersen, som skal munde ud i en udgivelse med gamle
danske viser hyldet i jazzakkompagnement.
|
|
|